Veel bedrijven zijn op zoek naar sales managers die het verkoopteam kan leiden naar een digitale sales structuur. Dat zijn de digital sales leiders, maar wat betekent dit nu?
Leiders in sales en verandermanagement
Het vak sales was de laatste jaren al sterk veranderd, maar door de komt van het vele thuiswerken en afspraken op afstand is de noodzaak om snel te veranderen naar een sales team die digitaal kan verkopen bij veel bedrijven een hot topic. Vaak weten de zittende sales managers of verkoopdirecteuren geen raad en richting om dit te realiseren. Het is dan fijn om kennis te maken met een sales recruitment bureau die marktleider is in het vinden en selecteren van nieuwe sales leiders. Onze consultants zie al ruime tijd een verschuiving van de behoefte aan vernieuwende sales leiders. Geen sales 1.0 zoals wij het noemen, maar managers met visie die kansen pakken en weten hoe de klant anno nu benaderd moet worden.
Marketing en sales samen
Deze digitale sales leider zal naast verstand van verkopen ook inzicht in marketing moeten hebben. Waar haalt de klant op dit moment zijn informatie vandaan en hoe kom ik in contact met bestaande klanten. Bedrijven willen niet meer koud gebeld worden en kennismaken in een live afspraak is het laatste jaar al helemaal niet meer van toepassing. CRS hield een interview onder 150 managers die zich bezig houden met inkoop van diverse producten. De conclusie was:
Niet essentiële afspraken zullen niet meer live gedaan worden maar via microsoft teams.
91% van de inkopers gaf aan hiermee tijd te besparen en niet meer te wachten op een 1 op 1 gesprek. Dit betekent dat een sales manager nieuwe tools moet aanreiken aan zijn team om wel in contact te komen met de klant. Het sturen op aantal belletjes en afspraken lijkt hiermee verleden tijd.
Wie zijn de nieuwe leiders in sales
De nieuwe leiders in sales hoeft niet perse leeftijd gebonden te zijn. Het is wel belangrijk dat iemand zich snel kan aanpassen aan veranderingen en een visie heeft over hoe het sales team moet functioneren om te kunnen groeien. Daarmee is online marketing en social selling essentieel. Marketing en sales samen als team, niet met ad-hoc activiteiten, maar met een strategisch plan van marketing automation om bij de juiste klanten in contact te komen. Die nieuwe leider moet dus inzicht in marketing en online kennis hebben om een visie te ontwikkelen. En geloof niet dat dit alleen in retail omgevingen is, ook b2b bedrijven moeten een online sales strategie om armen om verder te kunnen groeien. Goede sales managers hebben dit gezien en zijn verder gaan ontwikkelen in manieren om klanten te boeien en uiteindelijk te binden.
Welke vraag heeft de klant en waar gaat hij een antwoord op deze vraag vinden is een key-punt die elke organisatie moet weten!
Vinden van nieuwe digitale sales en marketing managers
Ben je opzoek naar een digtal sales leader? Deze zal via een vacaturetekst moeilijk te vinden zijn. Start met het maken van een profiel en doelen die gehaald moeten worden. Op basis van een duidelijke profiel kunnen wij met unieke software op zoek gaan naar de passende kandidaten voor dergelijke rollen. Interesse om een te sparren over toekomst bestendige sales in jullie organisatie? Wij vertellen graag meer over de mogelijkheden en het vinden van nieuwe leiders in sales. Neem contact op.