Customer Success Manager

Recruitment en alle informatie over de functie

Recruitment en functie customer success manager

Heb je een vacature voor een customer success manager en wil je die succesvol invullen? CRS Consultants heeft als specialist in commerciële functies de laatste jaren steeds meer CSM functies ingevuld. De expertise die wij hiermee hebben opgebouwd less je hier met alle informatie over de functie en het opstellen van een profiel.

Liever direct de juiste customer succes manager aan jullie organisatie binden? Neem dan contact op. Wij vertellen graag meer over de mogelijkheden.

De werkzaamheden van een customer success manager

De functie customer success manager is een redelijk nieuwe functie. Zoals vaker wordt deze rol op verschillende manieren ingevuld, maar het belangrijkste doel van een CSM is het begeleiden van de klant. Het is een nieuwe commerciële rol die meer naar de lange termijn kijkt en zorgt dan jullie klanten succesvol zijn met de producten of diensten die ze van jullie afnemen.

Door klanten continue te begeleiden en tevens ook een vast aanspreekpunt te geven bouw je een relatie op die diep geworteld is. Hiermee bind je de klant en zorg je dat deze minder snel naar de concurrent gaat. 

Taken customer success manager

De taken van een CSM zijn bij bedrijven verschillend.De CSM is de account manager 2.0 en heeft dus in ieder geval veel commerciële taken. Grofweg vallen de volgende werkzaamheden onder de verantwoording van een customer success manager.

  • On boarden van een klant
  • Regelmatig contact over de voortgang
  • Afstemming met techniek en installatie
  • Inplannen opvolg gesprekken
  • Kansen zien en terugkoppelen
  • Beheren van de contracten
  • Oplossen van problemen
  • Scherp zijn op upsell mogelijkheden
  • In kaart brengen DMU en behoeften van de klant
  • Vraag achter de vraag begrijpen
  • Pro-actief inspelen op wensen.

 

 

Het gemiddelde salaris van een customer success manager

Het salaris van een CSM is lastig. Zoals met veel hippe titels zijn ook klantcontact medewerkers gebombardeerd tot customer succes managers. De functies die wij regelmatig invullen beginnen rond de EUR 50.000,- voor een customer success managers rol.

Het landelijk gemiddelde van deze functie ligt op € 3600,- per maand, maar dan heb je wel de minder ervaren kandidaten. Met een aantal jaar werkervaring ga je al snel richting de EUR 4500 per maand. Sommige werkgevers hanteren hierbij ook nog een bonus zoals 13e maand en commissie over targets. Daarnaast willen werkgevers in een krappe arbeidsmarkt ook nog wel eens een leaseauto aanbieden.

Salaris CSM

Minder dan 3 jaar ervaring | € 42.000,- € 55.000,-
Tussen de 3 en 10 jaar ervaring | € 55000,- € 90.000,-
Zeer goede specifiek customer success managers  | € 100.000,- +

Belangrijke competenties voor een customer success manager

Customers success managers moeten in ieder geval commercieel en klantgericht zijn ingesteld. Daarnaast is het ook van belang om processen goed te kunnen managen. Overige competenties zijn:

  • Resultaatgerichtheid - Acties en beslissingen richten op het daadwerkelijk realiseren van beoogde resultaten.
  • Creativiteit - Het bedenken van originele ideeën, oplossingen of methoden voor de werksituatie die zich voordoet. 
  • Innovatief - Vernieuwend denken en handelen; kansen en mogelijkheden zien voor de vernieuwing van werkwijzen, producten of diensten.
  • Initiatief ontplooien - Uit eigen beweging, zonder aansporing van buitenaf, actie ondernemen of actie in gang zetten in plaats van af te wachten.
  • Delegeren - Het gebruiken van andermans kwaliteiten zodat de taak beter en efficiënter uitgevoerd kan worden.
  • Inspireren - Je houding is erop gericht om iemand anders te overtuigen van een bepaald standpunt, dit realiseer je door middel van jouw argumenten en persoonlijk overwicht.
  • Commercieel inzicht - Het inzichtelijk hebben van de markt, hoe deze werkt en hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken om zo de omzet van de organisatie te verhogen.
  • Plannen en organiseren - Het effectief behalen van doelen en prioriteiten. Benodigde acties, mensen, tijd of middelen inzetten om bepaalde doelen te bereiken.
  • Kritisch - Het onafhankelijk van anderen informatie analyseren en beoordelen. Door zorgvuldig na te denken kom je tot je eigen kritische, gefundeerde conclusies.

Werving en selectie customer success manager

Een nieuwe customer success manager werven, hoe kun je dit het beste doen? Je krijgt van ons een stappenplan dat helpt bij het vinden van de juiste commercieel manager.

  1. Stel een functieprofiel op - om je zoektocht naar de juiste csm succesvol te maken, stel je als eerst een functieprofiel op. In dit functieprofiel omschrijf je o.a. het doel van de functie, welke resultaten er worden verwacht en welke taken er tot de functie behoren.
  2. Schrijf de vacature - houd bij het schrijven van de advertentie o.a. rekening met het opgestelde functieprofiel. Maak een interessante functieomschrijving, noteer de opleidingsvereisten en zet de arbeidsvoorwaarden en beloning in de advertentie. Presenteer daarnaast jouw bedrijf, maak het interessant en houd het realistisch.
  3. Verspreid je vacature binnen je netwerk - vergeet je netwerk niet bij de zoektocht naar de juiste persoon. Verspreid dan ook eerst de vacature binnen je netwerk en binnen je huidige personeel. Wie weet hebben zij de geschikte kandidaat al in hun netwerk.
  4. Bepaal op welke manier je de vacature gaat publiceren - heb je via jouw netwerk geen geschikte kandidaat gevonden? Bepaal dan op welke manier je de vacature gaat publiceren. Denk hierbij aan de doelgroep en het budget wat beschikbaar is om de vacature te promoten. 
  5. Communiceer duidelijk - niet alleen binnen de vacature is het belangrijk om duidelijk te communiceren, geef ook duidelijk aan welk maximum termijn is wanneer de sollicitaties binnen moeten zijn.

Hulp nodig bij het werven van een customer success manager?

Ben je op zoek naar gespecialiseerd personeel en is het nog niet gelukt om de juiste customer success manager manager voor jouw organisatie te selecteren? Besteed het werving- en selectieproces (deels) uit en vind de juiste sales professional voor jouw bedrijf.

Neem contact met ons op voor meer informatie.

Vragen over de functie van customer success manager?

Heb jij vragen over het opstellen van een functieprofiel voor een customer succes manager of ben je op zoek naar de juiste professional via een op maat gemaakt recruitment plan?

Neem dan contact met ons op of lees onder meer over de functie van customer success manager

customer success manager recruitment

Onderdelen van het functieprofiel customer success manager?

Welke doelen moeten behaald worden?

Een customer success manager zal verantwoordelijk worden voor het behouden en uitbouwen van klanten. Voor het vinden van de juiste persoon met bijbehorende competenties is het van belang om de doelen helder te hebben.

Op basis van deze doelen schets je verder het profiel en de ervaring die nodig is om de functie succesvol in te vullen.

Welke resultaten worden er verwacht?

Wat zijn de meetbare resultanten die behaald moeten worden? Denk hierbij niet alleen in termen van omzet. Stel duidelijke KPI's en specificeer deze op basis van kwaliteit en kwantiteit.

Commerciële mensen en helemaal functies op management en directieniveau moeten beoordeeld worden op de resultaten. Er zijn genoeg mooi weer managers die excuses hebben waarom resultaten niet gehaald zijn.

Omschrijf de te behalen resultaten zodat hier later geen discussie over ontstaat.

Welke taken heeft de CSM?

Omschrijf duidelijk de taken en verantwoordelijkheden. Op basis hiervan bepaal je ook de zwaarte van de functie.

Is de customer success manager alleen verantwoordelijk voor het contact of gaat dit veel verder. Welke klanten zijn toegewezen en wat gebeurt er bij nieuwe klanten?

Baken de taken en verantwoordelijkheden goed af. Dit voorkomt ook dat de opdrachtgever niet juist geserviced wordt.

Competenties

Welke competenties moet jouw nieuwe customer success manager hebben? Natuurlijk denk je direct aan competenties zoals contactvaardigheid, commercialiteit, oplossingsgerichtheid en stijflexibel.

We kunnen nog een hele lijst van dergelijke competenties opnoemen, maar ken jij een commercieel iemand die ze niet heeft?

Veel functieprofielen bestaan uit dooddoeners op het gebied van competenties. Focus op de acht belangrijkste competenties zonder gebruik te maken van "the usuals suspects" . Zo werf je makkelijker de juiste persoon die past bij bedrijf en functie.

TIP: Denk aan de functietitel

Gebruik de juiste functietitel. Ben je op zoek naar een customer success manager, zorg dan ook dat de werkzaamheden dit dekken. Is het meer commercieel gericht dan is commercieel manager of account manager een betere naam. Ook een standaard binnendienst of klantcontact functie valt niet onder de titel Customer Success Manager.

Weet je het niet zeker of heb je vragen? Neem contact op wij helpen graag bij het opstellen van profiel en functiebenaming.

Vragen over de functie of recruitment van een customer success manager?

Als expert in sales en specialistisch recruitment bureau helpen wij B2B groeien door het vinden van de juiste mensen. Heb je vragen over het aantrekken van de juiste mensen of over de functie van customer success manager?

Neem contact op wij horen ze graag.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
contact werving customer succes manager