Virtueel verkopen – Online verkoopgesprek voeren

Virtueel verkopen of virtual selling is niet meer weg te denken. Toch hebben heel veel accountmanagers nog moeite om achter een beeldscherm de juiste gesprekstechnieken te hanteren. Onze consultant hebben het online of virtueel verkopen al lang omarmt, daarom geven wij nu tips hoe ook jij succesvol kunt zijn in het voeren van verkoopgesprekken achter je beeldscherm.

Als B2B-ondernemer wil je altijd de beste verkoopresultaten behalen, maar hoe verkoop je als persoonlijk contact niet meer vanzelfsprekend is? Het antwoord is virtueel verkopen. Met behulp van tools als Teams of Zoom kun je jouw verkoopgesprekken verplaatsen naar een online omgeving, zonder dat je persoonlijke aandacht en verbinding verliest. Verbreed je sales horizon, verhoog je productiviteit en behaal meer verkoopsucces dan ooit tevoren. Ontdek de voordelen van virtueel verkopen en laat je concurrenten achter je.

Waar moet je als accountmanager opletten bij een online verkoopgesprek

Een accountmanager moet bij het virtueel verkopen op een aantal zaken letten om succesvol te zijn. Hieronder vind je een aantal belangrijke aandachtspunten:

Technische voorbereiding:

Een goede technische voorbereiding is essentieel om succesvol virtueel te verkopen. Zorg dat je de juiste tools hebt geïnstalleerd en dat je vertrouwd bent met de functies van de tool die je gebruikt. Test van tevoren je internetverbinding, camera, microfoon en speakers zodat je zeker weet dat alles goed werkt.

Voorbereiding van het verkoopgesprek: Net als bij een fysiek verkoopgesprek is het belangrijk om je voor te bereiden op het virtuele verkoopgesprek. Zorg dat je informatie hebt over de klant en zijn behoeften, en bedenk welke vragen je wilt stellen. Maak eventueel gebruik van visuele hulpmiddelen zoals presentaties of video’s om je verhaal te ondersteunen.

Maak persoonlijk contact:

Virtueel verkopen kan soms afstandelijk aanvoelen, dus het is belangrijk om extra moeite te doen om persoonlijk contact te maken met de klant. Zorg dat je een goede verstandhouding hebt en probeer oogcontact te maken door recht in de camera te kijken in plaats van naar je scherm.

Gebruik de juiste taal en toon: Bij virtueel verkopen is het nog belangrijker om de juiste taal en toon te gebruiken dan bij fysieke verkoopgesprekken. Let op je woordkeuze en zorg dat je begrijpelijk en duidelijk communiceert. Zorg dat je toon vriendelijk en professioneel is, maar vermijd het gebruik van jargon of te veel technische termen.

Houd de aandacht van de klant vast: Bij virtueel verkopen is de kans groter dat klanten afgeleid raken of hun aandacht verliezen. Zorg dat je het verkoopgesprek interessant houdt door vragen te stellen en de klant te betrekken bij het gesprek. Maak gebruik van visuele hulpmiddelen zoals presentaties of video’s om de aandacht vast te houden.

Follow-up: Na het virtuele verkoopgesprek is het belangrijk om een goede follow-up te doen. Stuur bijvoorbeeld een samenvatting van het gesprek en de gemaakte afspraken en bedank de klant voor zijn tijd. Zorg dat je snel reageert op eventuele vragen of verzoeken van de klant en houd hem op de hoogte van de voortgang.

Door rekening te houden met deze aandachtspunten kan een accountmanager succesvol zijn bij het virtueel verkopen. Meer weten over virtueel verkopen? Neem contact op of plan een teams.

Laat een reactie achter





Jack Bakker is sales en recruitment consultant bij CRS. Hij deelt graag kennis over alles wat met sales te maken heeft. 

Sparren over commerciele groei?

Plan een vrijblijvende teams call


flower, beats, floral-3414880.jpg

Diensten

Delen met uw netwerk?

Blijf op de hoogte

Contact

Voer je naam in.
Voer een geldig e-mailadres in.
Voer een geldig telefoonnummer in.
Please type your message.