Verkopen via Teams en Zoom

Het vak van verkopen is continue in beweging. Commerciële mensen moeten dagelijks verbeteren om mee te gaan met de wensen van de klant. De nieuwe generatie sales professionals zal moeten beschikken over andere competenties om succesvol te zijn. In onze sales recruitment praktijk merken wij een verschuiving in de manier van verkopen. Steeds meer gebeurt online via Teams, Zoom of Google meet. Voor veel mensen is verkopen via Teams nog lastig. Wij geven graag tips hoe je omgaat met online sales gesprekken.

Tips voor de sales professional om te verkopen via Zoom en Teams.

Ongeacht veranderende omstandigheden, een sales professional dient zich aan te passen om effectief te voldoen aan de behoeften en verwachtingen van klanten. In de afgelopen twee jaar hebben we bijvoorbeeld een verschuiving gezien van “face-to-face”-gesprekken naar de digitale omgeving.

De pandemie heeft uitdagingen met zich meegebracht, bedrijven hebben aanpassingen gemaakt en sales professionals hebben hun weg naar Zoom en MS Teams gevonden. Zelfs nu we weer veilig samen kunnen komen en face-to-face-gesprekken weer mogelijk zijn, geeft maar liefst 46% van de sales teams de voorkeur aan videoconferences. Met deze tips maak je van jouw sales pitch een succes:

Geef jezelf de tijd om voorbereidingen te treffen

Zorg voor voldoende buffertijd tussen afspraken om je aantekeningen door te lezen en je te concentreren op wat je tegen jouw volgende klant of prospect gaat zeggen. Je kunt gebruik maken van een integratie als Calendly voor Zoom of Calendly voor MS Teams om je meetings te vereenvoudigen.

Maak grondig gebruik van de mute-optie

Weet wanneer je de mute-knop moet gebruiken. Dit zal de ervaring verbeteren voor zowel jezelf als voor de andere partij(en). Bovendien voorkom je dat je gesprekspartners per ongeluk getrakteerd worden op een rinkelende telefoon, een alert-popup of iemand die jouw ruimte binnenstapt. Met de mute-knop voorkom je dat deze geluiden te horen zijn, en kom je zodoende professioneler over.

Zorg voor het juiste beeld en geluid

Voordat de meeting via Zoom of MS Teams begint, zorg je ervoor dat jouw beeld- en geluidsinstellingen in orde zijn. Je speaker en microfoon kun je binnen het programma testen. Schakel de optie “achtergrondgeluiden onderdrukken” in voor een duidelijker geluid. Het gebruik van een externe microfoon kan hier ook bij helpen.

Wat betreft je camera – zorg ervoor dat je voldoende licht hebt en zorg ervoor dat de camera de juiste hoek heeft, zodat je oogcontact maakt met je klant of prospect, alsof je in het echt tegenover elkaar zou zitten. Wat je vooral wilt voorkomen is dat jouw gesprekspartner je neusgaten in kijkt, of vanaf boven op je neerkijkt.

Maak verkopen via Teams interactief, betrek de klant erbij

Het hoeft natuurlijk niet allemaal van een kant te komen! Betrek je klant bij het salesgesprek en werk samen aan het uitwerken van zijn of haar verhaal en visie. De klant kan je meenemen en samen met jou de bedrijfswebsite doornemen, materialen delen of een korte product demonstratie geven om jou te helpen meer te leren over de behoeften van de klant.

Je kunt je scherm delen om grafieken, statistieken, demonstraties en andere informatie te tonen terwijl je samen bespreekt hoe je hem of haar van dienst kunt zijn. Wanneer je klaar bent, vergeet dan niet om het delen van je scherm stop te zetten en terug te keren naar een meer natuurlijk een-op-een-gesprek.

Let op de informatie die je deelt

Wees je bewust van de informatie die je deelt. Wanneer je ervoor kiest om je scherm te delen, wordt vaak het gehele scherm gedeeld – dat wil zeggen, inclusief taakbalk, menubalk, eventuele meldingen, om nog maar te zwijgen over een rommelig bureaublad.

Bij het delen van je scherm via Zoom of MS Teams is het daarom belangrijk dat je erop let dat je alleen de gewenste applicatie deelt, of alleen het gewenste tabblad in je browser, zodat je er zeker van bent dat jouw klant of prospect alleen de informatie te zien krijgt die relevant is.

Laatste tip: stel geen ja of nee vragen

Voorkom dat je vragen stelt die met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoord kunnen worden. In plaats van te vragen “ben je op zoek naar…?”, stel dan de vraag “welke functies verwacht je van een…?”. Hierdoor krijg je veel relevante informatie te horen, waarop jij als sales professional je sales pitch kunt aanpassen.

Het stellen van vragen is de belangrijkste vaardigheid op het gebied van sales. Wil je weten welke kenmerken de nieuwste sales professionals nodig hebben om het verkoopteam te versterken? Neem dan contact op.

Laat een reactie achter





online, connection, laptop-4208112.jpg

Sparren over commerciele groei?

Plan een vrijblijvende teams call


Categorieën blog

Diensten

Delen met uw netwerk?

Blijf op de hoogte

Contact

Voer je naam in.
Voer een geldig e-mailadres in.
Voer een geldig telefoonnummer in.
Please type your message.