Als sales professional is het noodzakelijk dat je nadenkt over de vaardigheden die je moet hebben voor je carrière. De commerciële vaardigheden zullen in de toekomst anders zijn dan de vaardigheden die we vandaag de dag kennen. Met name heeft COVID ervoor gezorgd dat afspraken steeds minder vaak nodig zijn. Steeds meer afspraken vinden nu eenmaal online plaats via teams, zoom of andere virtuele meetings. Om je optimaal voor te bereiden op de toekomst hebben we hieronder de belangrijkste nieuwe commerciële vaardigheden als sales professional voor je op een rijtje gezet. Zo weet je precies waar jij de komende tijd aan zal moeten werken!
Sales vaardigheden: werken met automatisering en it processen
Een van de meest belangrijke vaardigheden die je onder de knie zal moeten krijgen voor de toekomst is werken met automatisering. En dan bedoelen we niet alleen IT systemen, maar het automatiseren van processen.
Automatisering zal ontzettend belangrijk gaan worden voor jou als sales professional. De eenvoudige en repetitieve taken die de verkoopteams dagelijks uitvoeren, zullen steeds vaker geautomatiseerd worden. Eenvoudige producten zullen eerder online besteld worden en herhalingsaankopen geautomatiseerd. Dit wordt nu nog vaak gedaan door de sales professionals De kosten voor een verkoper zullen alleen niet meer opwegen tegen het automatiseren hiervan. In de toekomst zal dus steeds meer automatisch geschieden, zeker als de marges onder druk komen te staan.
Leer dus hoe je automatisering moet gebruiken en wat je moet doen om de communicatie met de klant alsnog persoonlijk over te laten komen. Zorg dat je toegevoegde waarde kan verkopen en dat jij een toevoeging bent in het verkoopproces. Kennis is macht.
Efficiëntie in plaats van een verkooppraatje, minder fysieke afspraken
Het wordt ook steeds belangrijker om efficiënter te werk te gaan. Door het hele Corona gebeuren worden er steeds minder fysieke afspraken ingepland. De fysieke afspraken die dus al plaatsvinden moeten een stuk effectiever worden dan voorheen. De meerderheid van de verkopers zal dan ook moeten leren om efficiënt te zijn. Je moet leren om to the point te zijn en om echt duidelijk te maken wat je de klant te bieden hebt. Om hiervoor te zorgen is het noodzakelijk om voldoende trainingen te volgen die je dit leren. Dit betekent dat we ook een stijging zullen zien in de behoefte aan goede verkooptrainingen en sales coaching rond conversatievaardigheden en andere vaardigheden voor een betere communicatie.
Efficiënte acquisitie
Ook jouw acquisitie methode zullen anders worden. Telefonisch zullen bedrijven minder goed bereikbaar zijn. Daarnaast zal je als sales professional al gemerkt hebben dat telefonische acquisitie steeds lastiger wordt. Belangrijk is dus om je te verdiepen in de vaardigheden van social selling.
Meer specialisatie binnen je sector
Daarnaast is de kans groot dat er meer en meer specialisatie nodig zal zijn als sales professional. Het proces zal worden opgesplitst in een paar onderdelen. Ieder onderdeel zal waarschijnlijk een persoon toegewezen krijgen voor de verkoop. Dit hangt dan ook weer samen met de vaardigheid van hierboven. Je zal je meer moeten verdiepen in jouw specifieke product of sector. Meer kennis is vereist om de klant duidelijk te maken op welke manier jij hen van dienst kan zijn.We zien hier ook een stijging in verkoopfuncties voor technische producten. Dit wordt nu nog vaak door een sales engineer gedaan, maar door een tekort aan technisch commerciële mensen, zal de vraag naar mensen die sales vaardigheden beheersen met een technische affiniteit steeds groter worden. Techniek is te leren, maar sales zit in je.
Door hierop te letten kan je tijdens de online afspraken duidelijk overbrengen waarom jouw product of dienst het beste is en ook zo het verschil als verkoper maken.
Marketing en sales
Marketing en sales raken steeds meer verweven. Dit betekent dat je als sales professional niet afhankelijk van marketing wilt zijn, maar juist zelf begrijpt hoe je off en online marketing op de juiste manier inzet. Jij dient input te geven zodat marketing de klant op de juiste manier kan aanspreken. Dit zal steeds meer in het online domein gaan plaatsvinden dan offline.
Hoewel het altijd even afwachten is wat de toekomst ons zal brengen is de kans groot dat de bovenstaande vaardigheden echt ontzettend belangrijk zullen worden. Door in te spelen op de nieuwe economie zal ook jij als sales professional mee kunnen gaan met de tijd. Zonder deze vaardigheden loop je achter op de rest, iets wat natuurlijk niet mag gebeuren!
Via sales coaching helpen wij commerciële mensen te ontwikkelen naar toekomstbestendige sales professionals. Op zoek naar kandidaten voor een moderne sales functie? Kijk dan bij sales recruitment.