Misschien wel de moeilijkste interviews, dat van een verkoper. Welke vaardigheden zijn belangrijk en waar let je op tijdens het interview.
Na een uitgebreid wervingsproces heeft u iemand op sollicitatiegesprek, maar het is een verkoper. Maar hoe weet u nu of deze persoon bij uw bedrijf past? Dat is vaak lastig in te schatten. Wel kan u kijken naar bepaalde belangrijke skills. Als een sales kandidaat beantwoord aan een aantal verkoopvaardigheden, bestaat er meer kans dat het een goede sales medewerker is. Let op de volgende skills tijdens een sollicitatiegesprek:
1. De kandidaat kan actief luisteren
Een sales professional heeft vaak zijn volgende vraag al in zijn hoofd als de klant nog aan het praten is. Zo gaat het gesprek niet echt ergens naar toe. Sales medewerkers wachten vaak tot het hun beurt is om weer te praten. Dit moet echter juist andersom gaan. De sales medewerker moet actief luisteren en wachten als de klant iets aan het vertellen is. Luisteren zorgt ervoor dat je goed weet wat de klant wil. Ook kan de sales medewerker zo zwakke punten eruit halen om ze sterker te maken. Als de medewerker merkt aan de manier van praten dat de klant niet helemaal tevreden is over een bepaald deel van het product, dan kan hij hier juist de voordelen van gaan opnoemen.
2. De sales kandidaat weet ook wat hij niet weet
Iemand kan niet alles weten. Er zijn altijd gaten in iemand zijn kennis, ook al weet iemand nog zoveel. Het is van belang dat de kandidaat zich ook niet gedraagt bij klanten alsof hij alles weet. Dit gaat mensen enorm irriteren. Als sales medewerker moet hij bij klanten zelfverzekerd en goed ingelezen overkomen, maar ook menselijk. Het is menselijk dat iemand niet alles kan weten. Door eerlijk te zijn, krijgt de medewerker ook geen verkeerde afspraken.
3. Hij heeft geen extreme vooroordelen
Een ervaren sales medewerker zal veel gelijke klanten hebben gehad. De klant die na een tijdje toch wel met u samen wil werken, of de klant die enthousiast lijkt en vervolgens niks koopt. Klanten kunnen veel overeenkomen, maar dat betekent niet dat alle klanten overeenkomen. Een sales medewerker moet geen vaste vooroordelen over klanten hebben en ze over een kam scheren. Dit laat kansen zitten. Als hij denkt dat iemand toch niks gaat kopen maar dit uiteindelijk wel gaat doen, is het zonde om de instelling te hebben dat hij toch niks gaat kopen.
4. Goede controle over zijn lichaamstaal
Lichaamstaal kan onbewust veel doen. Iemand die achterover geleund op zijn stoel zit komt niet geïnteresseerd over. Dit terwijl hij misschien wel heel erg geïnteresseerd is. Als een sales medewerker dit doet bij een klant, zal hij niet heel enthousiast overkomen. Dit is al anders als hij vooruit gebogen gaat zitten en de klant recht in zijn ogen aankijkt. Daarbij moet een sales medewerker niet alleen letten op zijn eigen lichaamstaal, maar ook op de lichaamstaal van de klant. Als de klant op zijn horloge kijkt, zal dit misschien laten zien dat hij haast heeft, of dat hij opgejaagd is. Iemand die geïnteresseerd luistert naar een verhaal, zal niet zo snel op zijn horloge gaan kijken.
5. Hij weet goed om te gaan met zijn stemgebruik
Stemgebruik is onbewust heel belangrijk in een gesprek. Iemand die heel hard praat, kan overheersend overkomen bij iemand die een hele zachte stem heeft. Een goede sales medewerker is zich hiervan bewust. Hij weet of hij een harde of zachte stem heeft. Daarbij is het tempo van het stemgebruik belangrijk. Als de klant heel langzaam praat, is het slim om hier in mee te gaan. De sales medewerker moet iets langzamer gaan praten, waardoor de klant makkelijker mee kan in het verhaal. Dit natuurlijk ook tegenovergesteld. Als iemand heel snel praat, moet de sales professional hier ook in meegaan. Bent u nog niet zeker van de juiste kandidaat? Met onze ervaring als sales manager helpen wij bedrijven bij het vinden van de juiste sales professionals. Dus heeft u behoefte aan ondersteuning van een sales recruiter? Wij helpen u graag helpt bij het succesvol afronden van het sales recruitment traject. Neem contact met ons op voor meer informatie.