Al in 2020 schreven wij een veel gelezen artikel over de verandering van het vak sales en wat dit betekent voor je carrière. Anno 2024 zien wij dat deze ontwikkeling alleen maar sneller is gegaan. Met de opkomst van social selling, online verkopen via Teams en het gebruik van AI producten waaronder chat gtp, is het vak sales aan een snelle verandering onderhevig. Wat betekent dit nu voor de sales professional?
Dacht je elk jaar dat je ouder wordt meer te verdienen en je kans op promotie groter wordt? Vergeet het maar!
Het traditionele carrière pad is veranderd. Hoe ouder je wordt, hoe minder kans op promotie en hoe meer kans op een baan met minder salaris en verantwoordelijkheden. We moeten af van de conventionele gedachte dat je leeftijd bepalend is voor de functie die je uitoefent en de toename in aantal jaren werkervaring zich direct verhoudt tot salarisstijging. Als ervaren manager van 50-plus is je nieuwe uitzicht een baan als postbode, vakkenvuller of buschauffeur en als je geluk hebt een uitvoerende functie in het vakgebied waar je werkzaam bent geweest.
Wat zegt ervaring in sales?
De stelling is zwart-wit gekleurd, maar het is wel de realiteit waar ik in mijn vak als sales recruitment consultant dagelijks mee te maken heb. Tijdens gesprekken met opdrachtgevers is de intake voor 90% hetzelfde: een ervaren sales professional bij voorkeur met 10 tot maximaal 20 jaar werkervaring, wat in de praktijk neerkomt op een leeftijd van circa 33 tot 43 jaar. Als je het analyseert een logische keuze, want wat brengt een sales manager van 50 voor meer bagage mee dan iemand van 38? De wereld verandert zo snel dat de ervaring die je 15 jaar geleden hebt opgedaan nauwelijks relevant is. Het is niet dat werkgevers mensen op leeftijd afwijzen, maar het gebrek aan competenties die je in een nieuwe economie nodig hebt.
Verandering in wensen en aanbod
Deze fundamentele verandering betekent een mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, maar het is wel de realiteit die werkgevers en werknemers onder ogen moeten zien. Realiseer je, je als werkgever dat je kandidaten buitensluit die gezien de oplopende pensioenleeftijd op de helft van hun carrière zijn? Daarnaast moeten werkzoekenden zichzelf ook beseffen dat het werk en de eisen om dit werk te doen veranderd zijn. Heb je een sales management ervaring in een specifieke branche en zoek je een nieuwe uitdaging, dan is de kans dat je deze op hetzelfde niveau gaat vinden heel klein. Dat heeft met veranderde eisen en dus competenties te maken, maar ook de sales force van veel bedrijven is kleiner geworden, dus er zijn nu eenmaal minder sales managers nodig.
TWEE UITDAGINGEN
We zitten dus met twee uitdagingen:
1. Werkgevers die te snel werkzoekenden boven een bepaalde leeftijd afserveren
2. Werkzoekenden die geen stap terug willen doen en die denken nog op hetzelfde niveau terug te kunnen keren waar onvoldoende aanbod of geen match met de gestelde eisen is.
De oplossing is volgens ons redelijk eenvoudig. Werkgevers: kijk verder dan aantal jaren werkervaring of leeftijd. Maak een grondige selectie op ervaring, capaciteiten, energieniveau en of iemand “bij de tijd” is. Dit zijn punten die makkelijk te meten zijn.
Werkzoekende: kijk eerlijk en realistisch naar jezelf. Ben je echt nog die dynamische en energieke sales professional die nieuwe ideeën meebrengt en zeer gedreven is om targets te halen? Weet je wat moderne verkoopmethoden inhouden en snap je hoe het koopproces van de klant er in deze tijd uitziet? Is dit niet het geval? Kijk dan verder naar andere opties. Misschien wilde je net als Fred Teeven eigenlijk buschauffeur worden en is dit je kans.
In theorie een mooie oplossing natuurlijk, maar ook bij CRS Consultants beseffen wij dat het niet zo eenvoudig is. Wel willen we hiermee duidelijk maken dat er echt een probleem is, waarbij beide partijen baat hebben bij een reality check. Voor bedrijven die open staan voor senior sales professionals en voor senior sales professionals die realistisch naar zichzelf kijken hebben wij het Senior Sales Power project opgezet. Zo hopen ook wij een steentje bij te dragen op weg naar een gezamenlijke oplossing, waarbij vraag en aanbod op de arbeidsmarkt meer met elkaar overeenkomt.