Acquisitie tips om klanten te benaderen

Als je producten verkoopt of diensten aanbiedt, valt of staat het succes van jouw onderneming met het aantrekken van klanten. Maar dit is direct ook het meest uitdagende aspect van ondernemerschap en veel verkopers. Klanten zijn er genoeg, maar hoe bereik je jouw ideale doelgroep om klanten te werven? Om je op weg te helpen geven wij de beste koude acquisitie tips om klanten te benaderen.

Bepaal je doelgroep of ideale klant

Met koude acquisitie zul je moeten incasseren. Niet iedereen zit te wachten op je en je zult vrij regelmatig ‘nee’ te horen krijgen. De kans op ‘nee’ neemt echter flink af als je een goed beeld hebt van jouw ideale doelgroep of ideale klant. Besteed voor je begint met koude acquisitie dus tijd aan het opstellen van een profiel van jouw ideale klant om vele malen effectiever te zijn bij het werven van klanten.

Maak koude acquisitie interessant voor alle partijen

Maar weinig mensen zitten te wachten op een verkooppraatje en helemaal niet als ze de persoon in kwestie niet kennen of niet hebben aangegeven behoefte te hebben aan een product of dienst. Dat maakt koude acquisitie zo spannend voor ondernemers. Je zult echt iets bijzonders moeten aanbieden om de aandacht te krijgen en over die eerste drempel te komen. Een uniek aanbod, een wederzijds verrijkend gesprek of juist een goede korting kan het gesprek een heel andere kant opsturen.

Goede voorbereiding is het halve werk

Zoals met alles in het leven geldt ook voor koude acquisitie dat een goede voorbereiding het halve werk is. Zorg dat je weet wie je benadert, welke invalshoek je gebruikt en doe gedegen research voor je contact opneemt. Zo kom je professioneel en interessant over en is de eerste horde al genomen. Vooral voor B2B leadgeneratie is deze voorbereiding essentieel. Binnen de zakenwereld is de concurrentie groot en elk voordeel is mooi meegenomen. Een goed voorbereide pitch kan al het verschil maken in B2B leadgeneratie.

Kies de juiste vorm van acquisitie

Eén van de belangrijkste koude acquisitie tips die we je kunnen meegeven is: kies de juiste vorm van acquisitie. Veel mensen denken bij koude acquisitie aan het sturen van een e-mail of het bellen van klanten. Tegenwoordig is er echter veel meer mogelijk om klanten te werven en het is belangrijk om van al deze opties op de hoogte te zijn en optimaal gebruik te maken om jouw doelgroep te bereiken. Voor B2B leadgeneratie kan een telefoontje naar de juiste persoon het verschil maken, maar voor B2C leadgeneratie, vooral als het de jongere generatie betreft, is een telefoontje juist zeer onwenselijk en boek je meer succes met een bericht via social media. Ken je doelgroep en pas je strategie erop aan.

Maak tijd voor acquisitie

Dit klinkt logisch maar is het niet. In onze praktijk zien we het vaak. Verkopers die van alles te doen hebben op het moment dat er koude acquisitie gedaan moet worden. Ook ondernemers hebben vaak honderd andere dingen te doen, dan het meest belangrijke namelijk het binnenhalen van nieuwe klanten. Acquisitie kost heel veel tijd. Belangrijk is om een vast moment per week te reserveren voor het benaderen van klanten. Ook kan je een groot deel van je werkzaamheden automatiseren. Autoleads is software die je kan helpen bij het besparen van tijd op acquisitie. Hiermee benader je automatisch klanten die behoren tot jouw doelgroep.

Wees geduldig

Zelfs met de ideale klant, een fantastisch script en een goed gesprek is de kans op succes niet 100%. Bovendien zul je niet ieder gesprek afsluiten met een verkoop. Koude acquisitie betekent niet altijd dat je jouw product of dienst direct aan de man brengt. Soms is het waardevol om tijd te investeren in het opbouwen van een relatie. Wees dus geduldig en vertrouw erop dat je een belangrijke zakelijke relatie bent aangegaan die over tijd zal lonen. Ook een goed gesprek en een nieuw contact is al een behoorlijk positief resultaat van koude acquisitie.

Vrijblijvend sparren over commerciële groei? Plan dan een meeting via teams. Of neem contact op.

Laat een reactie achter





Jack Bakker is sales en recruitment consultant bij CRS. Hij deelt graag kennis over alles wat met sales te maken heeft. 

Sparren over commerciele groei?

Plan een vrijblijvende teams call


communication, man, calling-6698774.jpg

Diensten

Delen met uw netwerk?

Blijf op de hoogte

Contact

Voer je naam in.
Voer een geldig e-mailadres in.
Voer een geldig telefoonnummer in.
Please type your message.