Hoe genereer je nieuwe leads

Hoe genereer je nieuwe leads? Dit is een vraag die wij in onze sales consultancy praktijk vaak tegenkomen. Helaas is hier geen kort antwoord op te geven. Veel hangt af van je product, branche en klantengroep. Belangrijkste is om te starten met het in kaart brengen van de markt en je doelgroep. Vanuit hier ga je kijken naar mogelijkheden om in contact te komen. Houd er rekening mee dat het generen van leads sowieso tijd kost en opvolging nodig heeft. Naast leads naar je toe laten komen via online marketing kan je ook kijken naar het actief benaderen van klanten via onze autoleads software.  Meer tips en informatie lees je hier.

Continue aanwas van klanten is essentieel om te groeien

Ben je net begonnen als ondernemer of wil je jouw klantenbestand graag uitbreiden? Dan is het essentieel dat jij je bezig gaat houden met leads genereren. Het blijven vullen van je pipeline is belangrijk om groei te realiseren. Belangrijk is dat je kijkt hoe je dit zo efficiënt mogelijk doet. Je tijd kan je namelijk maar een keer inzetten. Daarnaast is het belangrijk om te starten met een plan en tijd vrij te maken voor lead generatie activiteiten. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar met onze inzichten wordt meer leads genereren een fluitje van een cent. Of je nu geïnteresseerd bent in leadgeneratie voor B2B of voor B2C: doe je voordeel met onze adviezen.

Wat zijn leads?

In de zakelijke wereld worden cliënten en potentiële klanten op allerlei verschillende manieren aangeduid, vaak afhankelijk van hun status ten opzichte van het bedrijf. Iemand die al een dienst of product heeft gekocht van jouw bedrijf noemen we een klant. Maar zolang dit nog niet het geval is, spreken we van leads. Leads zijn dus potentiële klanten en zijn ontzettend belangrijk voor jouw onderneming.

Koude acquisitie vs. warme acquisitie

Of je nu een gevestigde naam bent of net begint: iedere ondernemer en ieder bedrijf heeft klanten nodig om omzet te draaien. En dit alles begint bij de leads. Bij het genereren van leads maken we onderscheid tussen koude acquisitie en warme acquisitie.

Koude acquisitie is het benaderen van potentiële klanten zonder dat er eerder contact is geweest. Het is het ongevraagd bellen van een kantoor, het sturen van een wervend bericht via LinkedIn of het uitdelen van flyers. Er is nog geen relatie opgebouwd en hierdoor kan de drempel tot het eerste contact best hoog zijn.

Warme acquisitie is het contact onderhouden met bekenden. Dit kan een partij zijn die al is ingeschreven voor de e-mail nieuwsbrief of iemand die een webinar heeft gevolgd van je. Het eerste contact is al gelegd en hierdoor is het minder spannend om door middel van warme acquisitie meer leads te genereren.

Meer leads genereren

Nu je het verschil weet tussen oude en warme acquisitie is het tijd om dit toe te passen in de praktijk. Niet elke vorm van acquisitie zal bij jou en jouw onderneming passen. Elk bedrijf en elke klant is tenslotte anders. Vind dus vooral een strategie die past bij jouw product, dienst en doelgroep.

Bepaal je doelgroep

En over doelgroepen gesproken: het allerbelangrijkste dat je kunt doen voor het genereren van nieuwe leads is het bepalen van jouw doelgroep. Door helder voor ogen te krijgen wie jouw ideale klant is, kun je jouw marketing- en salestechnieken daarop aanpassen.

Werk jezelf in de kijker

Wanneer je hebt vastgesteld wie jouw ideale klant is en hoe je deze klant kunt bereiken is het tijd om jezelf in de kijker te spelen. Je wilt de aandacht trekken van jouw klant en zo de interesse in jouw producten of diensten aanwakkeren. Dit kun je op allerlei verschillende manieren doen. Netwerken, social media aanwezigheid, nieuwsbrieven, workshops organiseren, e-books publiceren: het zijn slechts enkele technieken om jezelf op de kaart te zetten. Belangrijk is dat je niet direct begint met verkopen. Start met het voeren van een dialoog. Je zal meerdere contacten nodig hebben om uiteindelijk een klant binnen te halen.

Verleid de klant

Soms hebben potentiële klanten een extra zetje nodig om tot een aankoop over te gaan. Er is tenslotte veel concurrentie en mensen gaan het liefst in zee met een persoon of merk dat ze al kennen. Je kunt deze drempel voor de klant wel verlagen door een uniek aanbod te doen. Dit noemen we een lead magnet aanbieden: een extraatje waardoor het eerst contact met de klant wordt gelegd. Deze lead magnet kan een gratis e-book zijn, deelname aan een webinar of een gratis proefles voor een cursus.

Onderhoud het contact

Omdat leads vaak behoefte hebben aan meerdere contactmomenten tot ze daadwerkelijk overgaan tot een aankoop is het belangrijk om het contact warm te houden. Afhankelijk van jouw business kun je dit doen door telefonisch contact te houden, regelmatig e-mail updates te sturen, social media posts te delen of persoonlijke berichten uit te wisselen. De mogelijkheden zijn eindeloos dus het is vooral zaak om een tactiek te vinden die past bij jouw bedrijf en bij jouw klanten.

Automatiseer het benaderen van leads

Een goede aanpak van leadgeneratie kost heel veel tijd. Ons advies is om dit proces te automatiseren. Zeker het koud acquireren kan je voor een groot deel automatiseren. Hiermee bespaar je veel tijd die je kan besteden aan het opvolgen van kwalitatieve leads. Klanten kopen kennis. Dit betekent dat je als verkopende partij waarde en informatie moet bieden die bij de klant nog niet bekend is. Via autoleads software benader je automatisch prospects. Je genereert snel een pipeline van potentiële kandidaten en wanneer de prospect wordt omgezet in een kwalitatieve lead pak je als kennis verkoper verder de lead op. De tijd van koud bellen ligt voor een groot deel achter ons. Wil je bij blijven in sales dan zal je moeten gaan naar een digitale manier van verkopen en leadgeneratie. Wil je een keer verder sparren over digitale sales mogelijkheden en leadgeneratie? Neem contact op of plan een vrijblijvende meeting.

Laat een reactie achter