Hoe kom je als ondernemer aan nieuwe klanten

Je hebt een mooi bedrijf en product, maar hoe kom je als ondernemer aan nieuwe klanten. Dit is een vraag die wij regelmatig krijgen, In onze sales consultancy praktijk hebben we dagelijks te maken met gedreven ondernemers met een mooi product of fantastisch idee. Alleen het binnenhalen van nieuwe klanten is voor veel ondernemers lastig. Vaak is een oprichter heel goed in het bedenken van een product of dienst. Neem nu de vele techbedrijven in Nederland. Mooie ideeën, maar de echte groei is vaak lastig.

Onze ervaren sales consultants krijgen energie om samen met deze ondernemers te werken aan een plan om sales als proces te integreren in de organisatie. Een onderdeel is het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit kan eenvoudig via het automatisch benaderen van klanten en prospects. Daarnaast delen we graag wat tips wat je zelf als ondernemer kan doen, als je de tijd hebt tenminste. Wil je eens vrijblijvend sparren over commerciële groei? Plan dan een 30 minuten team sessie.

Hoe kun je als bedrijf nieuwe klanten werven?

Als ondernemer of bedrijf ben je natuurlijk continu op zoek naar nieuwe manieren om te groeien en de omzet te verhogen. Dit kun je doen door prijzen te verhogen, efficiënter te werken en het aanbod uit te breiden, maar uiteraard ook door nieuwe klanten aan te spreken. Maar hoe kom je als ondernemer aan nieuwe klanten? In dit artikel leggen wij in 5 stappen uit hoe je nieuwe klanten kunt werven.

Bepaal je doelgroep

Voor je überhaupt aan de slag gaat met nieuwe klanten benaderen is het belangrijk om je doelgroep of jouw ideale klant helder voor ogen te hebben. Je kunt als ondernemer niet iedereen aanspreken, daarvoor zijn de wensen en behoeften van mensen te divers. Met jouw product of dienst zul je een specifieke groep of een bepaalde klant van dienst zijn. Het is aan jou om te bepalen hoe deze klant of groep eruit ziet.

Denk bij het bepalen van jouw ideale klant aan factoren als leeftijd, gender, woonplaats, beroep, budget, motivatie en behoeften. Door je doelgroep of ideale klant te specificeren weet je beter wie je wilt bereiken en hoe je deze persoon kunt bereiken. Heb je dit al in kaart? Helemaal goed, maar vaak kan het net wat scherper. Zoek ook eens op Linkedin.com naar ideale klanten.

Netwerken

De volgende stap in jouw tactiek om nieuwe klanten te benaderen is deze klanten opzoeken. Als je vooral geïnteresseerd bent in B2B leadgeneratie kun je hiervoor gaan netwerken. Breng een bezoek aan een netwerkborrel, wordt lid van een branchevereniging, ga aan de slag op LinkedIn of neem deel aan een webinar of workshop binnen jouw niche. Zo leg je waardevolle eerste contacten met mogelijke klanten.

Maar ook binnen de B2C leadgeneratie kan netwerken zo zijn voordelen hebben. De effectiviteit is misschien minder groot, maar door netwerkevents te bezoeken, aanwezig te zijn op beurzen en actief te zijn op LinkedIn bouw je wel aan jouw bekendheid en betrouwbaarheid. Bovendien is het een uitstekende gelegenheid om in contact te komen met collega’s en concurrenten. Zo leer je gaandeweg de do’s en don’ts binnen jouw branche.

Ben je niet zo van het netwerken? Geen probleem, wij hebben ook manieren om zonder die vervelende borrels en ontbijtsessies toch de juiste klanten aan te spreken.

Maak gebruik van een lead magnet

Er zijn maar weinig bedrijven en ondernemers die fan zijn van koude acquisitie. Het voelt vaak te direct en het kan behoorlijk uitdagend zijn. Door een lead magnet in te zetten wordt het verzamelen van gegevens van potentiële klanten ineens een stuk eenvoudiger.

Een lead magnet is een dienst of product die je aanbiedt aan klanten in ruil voor contactgegevens of andere relevante informatie. Het is als het ware een stimulans voor het eerste contact en het maakt het werven van nieuwe klanten een stuk eenvoudiger. Klanten komen eerder naar jouw toe in plaats van andersom en maken op laagdrempelige wijze al kennis met jouw bedrijf. Zo is het eerste contact eenvoudig gelegd.

Effectieve marketing

Om nieuwe klanten te werven zul je jezelf op de kaart moeten zetten. Er zal tal van manieren om dit te doen en daarom is een effectieve marketingstrategie belangrijk. De marketingtechnieken die je inzet om nieuwe klanten te benaderen hangt af van jouw middelen en van jouw doelgroep. Veelgebruikte marketingtechnieken zijn onder ander advertenties, posts op social media, blogposts, flyers, reclames, nieuwsbrieven en SEO. Pas de strategie zeker aan op de leeftijd, interesses en de niche van jouw beoogde ideale klant.

Onderhoud het klantcontact

Nu je via nieuwsbriefinschrijvingen, lead magnets en andere kanalen het eerste contact hebt gelegd met jouw potentiële klanten is het belangrijk om dit contact warm te houden. Het is bewezen dat klanten doorgaans een aantal contactmomenten nodig hebben om een bedrijf of ondernemer te vertrouwen en over te gaan tot een aankoop. Zorg er dus voor dat jouw leads geïnteresseerd blijven en weten van jouw bestaan. Via nieuwsbrieven, telefonisch contact, social media updates, speciale aanbiedingen voor vaste klanten en blogs houd je potentiële klanten en terugkerende klanten geïnteresseerd en geïnvesteerd in jouw dienst of product.

Nog vragen? Plan een teams of neem contact op.

Laat een reactie achter





Jack Bakker is sales en recruitment consultant bij CRS. Hij deelt graag kennis over alles wat met sales te maken heeft. 

Sparren over commerciele groei?

Plan een vrijblijvende teams call


entrepreneurship, young, guy-3498259.jpg

Diensten

Delen met uw netwerk?

Blijf op de hoogte

Contact

Voer je naam in.
Voer een geldig e-mailadres in.
Voer een geldig telefoonnummer in.
Please type your message.