Accountmanager

Over de functie, het functieprofiel en het werven van een accountmanager

De werkzaamheden van een accountmanager

Een accountmanager werkt zelfstandig en is vooral bezig met het onderhouden van relaties, het werven van nieuwe klanten en ontwikkelingen op de markt. Over deze ontwikkelingen en kansen op de markt zal een accountmanager huidige en potentiële accounts (klanten) informeren en adviseren. Daarnaast worden strategische- en marketingplannen opgesteld die gericht zijn op de besproken kansen en bedreigingen.

Een accountmanager is communicatief sterk, stuurt op targets en is niet bang om op mensen af te stappen en zijn netwerk te vergroten. Afspraken worden gemaakt, gesprekken worden vastgelegd en er wordt onderhandeld met de klant.

De functie als accountmanager heeft een duidelijke focus, contact met (nieuwe) klanten, binnen deze focus is een breed takenpakket aanwezig.

De taken die een accountmanager uitvoert

  • Het benaderen/werven van nieuwe, potentiële klanten.
  • Het onderhouden van klantcontact met bestaande klanten.
  • Onderzoeken hoe de omzet verhoogt kan worden, marktpotentieel inzichtelijk maken en targets opstellen naar aanleiding van dit onderzoek. Het opstellen van een strategisch accountplan kan hier een logisch vervolg op zijn.
  • De kennis over de te verkopen producten of diensten worden verworven en op peil gehouden.
  • Het bijhouden van een gedegen administratie met gemaakte offertes, facturatie, gelegde contacten en rapportages.
  • De nazorg en communicatie richting huidige klanten onderhouden. Hieronder vallen o.a. onder: het signaleren van behoeften, het bieden van ondersteuning, het tijdig informeren over producten of diensten en hier eventueel nieuwe voorstellen voor doen. Bekijken waar kansen liggen en hoe ze benut kunnen worden.
  • Het geven van presentaties of trainingen over producten of diensten. Hierbij houdt een accountmanager rekening met de eisen en wensen van de klant zonder het eigen commerciële belang uit het oog te verliezen.
  • Naast het klantencontact onderhouden, ook contact onderhouden met de productspecialisten en collega’s van de buitendienst, binnendienst en marketingafdeling binnen het bedrijf.

Het gemiddelde salaris van een accountmanager

Het salaris van een accountmanager bestaat in de meeste gevallen uit een vast salaris, eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een telefoon, tablet, laptop of een auto en een deel bonusstructuur. Voor dit laatste deel zijn bepaalde doelstellingen opgenomen, zoals winst of omzet, waarbij de bonus wordt uitgekeerd bij het behalen van afgesproken targets.

Het vaste salaris ligt gemiddeld tussen de € 1.850,- en € 6.300,- per maand. Hierbij speelt opleiding en ervaring een grote rol.

Het gemiddelde jaarsalaris van een accountmanager, gebaseerd op ervaring:
Minder dan 3 jaar ervaring  |  € 22.200,-
Tussen de 3 en 10 jaar ervaring  |  € 48.000,-
Meer dan 10 jaar ervaring  |  € 75.600,-

Belangrijke competenties voor een accountmanager

  • Communiceren - een accountmanager kan zichzelf in heldere, begrijpbare taal uitdrukken en voelt goed aan wat de ander bedoelt.
  • Netwerken - goed in het opbouwen, in standhouden en benutten van zijn relatienetwerk.
  • Prestatiegericht - is pro-actief, vertoont een hoge inzet en is gemotiveerd om te presteren. Neemt geen genoegen met lage of middelmatige prestaties.
  • Commercieel - kansen binnen de markt op de juiste commerciële waarde inschatten en hierop denken en handelen. Goed in het inventariseren van klantenwensen en het inleven in de klant.
  • Presenteren - kan plannen en ideeën op een heldere wijze presenteren en effectief gebruik maken van hulpmiddelen. Heeft geen problemen met spreken in het openbaar.
  • Creativiteit - vindingrijk in het bedenken van oplossingen, nieuwe invalshoeken, maar ook bij het geven van presentaties en trainingen.
  • Stressbestendig - blijft effectief presenteren bij tegenslagen, teleurstelling of tijdsdruk. Blijft klam en reageert in het belang van de zaak.

Hoe stel je een functieprofiel van een accountmanager op

De functie van accountmanager kent vele mogelijkheden tot invulling. Door het juist omschrijven van de functie zorg je ervoor dat de juiste kandidaten reageren op een vacature. Let op! Een functieomschrijving is wat anders dan een vacaturetekst. De functieomschrijving geeft de inhoud van de functie weer en kan gebruikt worden voor het opstellen van een vacature, maar is niet de vacaturetekst. Het functieprofiel wordt ook gebruikt door HR om doelen op te stellen en tijdens functioneringsgesprekken om de taken te bespreken. Onderaan geven wij het functieprofiel van een accountmanager weer.

Ben je bezig met de werving en selectie van een accountmanager? Dan is het handig om een goed functieprofiel op te stellen.

Onderdelen functieprofiel accountmanager

  • Wat is het doel van de functie;
  • Welke resultaten worden er verwacht;
  • Welke taken behoren tot deze functie;
  • Wat zijn de benodigde competenties;
  • Harde eisen qua opleiding en achtergrond;
  • Welke plek binnen de organisatie valt de functie.

Lees meer over het opstellen van een functieprofiel voor een accountmanager.

De juiste accountmanager werven

Een nieuwe accountmanager werven, hoe kun je dit het beste doen? Je krijgt van ons een stappenplan dat helpt bij het vinden van de juiste accountmanager.

  1. Stel een functieprofiel op - om je zoektocht naar de juiste accountmanager succesvol te maken, stel je als eerst een functieprofiel op. In dit functieprofiel omschrijf je o.a. het doel van de functie, welke resultaten er worden verwacht en welke taken er tot de functie behoren. Lees hier alle informatie over het opstellen van een functieprofiel.
  2. Schrijf de personeelsadvertentie - houd bij het schrijven van de advertentie o.a. rekening met het opgestelde functieprofiel. Maak een interessante functieomschrijving, noteer de opleidingsvereisten en zet de arbeidsvoorwaarden en beloning in de advertentie. Presenteer daarnaast jouw bedrijf, maak het interessant en houd het realistisch.
  3. Verspreid je vacature binnen je netwerk - vergeet je netwerk niet bij de zoektocht naar de juiste accountmanager. Verspreid dan ook eerst de vacature binnen je netwerk en binnen je huidige personeel. Wie weet hebben zij de geschikte kandidaat al in hun netwerk.
  4. Bepaal op welke manier je de vacature gaat publiceren - heb je via jouw netwerk geen geschikte kandidaat gevonden? Bepaal dan op welke manier je de vacature gaat publiceren. Denk hierbij aan de doelgroep en het budget wat beschikbaar is om de vacature te promoten. 
  5. Communiceer duidelijk - niet alleen binnen de vacature is het belangrijk om duidelijk te communiceren, geef ook duidelijk aan welk maximum termijn is wanneer de sollicitaties binnen moeten zijn.

Hulp nodig bij het werven van de juiste accountmanager?

Ben je op zoek naar gespecialiseerd personeel en is het nog niet gelukt om de juiste accountmanager voor jouw organisatie te selecteren? Besteed het werving- en selectieproces (deels) uit en vind de juiste sales professional voor jouw bedrijf.

Neem contact met ons op voor meer informatie.

Accountmanager vacatures

Bijgaand tref je een overzicht van onze actuele accountmanager vacatures. Aangezien een aantal opdrachten vertrouwelijk zijn, staat niet het gehele aanbod online. Ben je een sales professional en op zoek naar een passende uitdaging dan ontvangen wij graag jouw CV en wensen op werkgebied. We zullen dan contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken. 

Accountmanager
Utrecht
Geplaatst 2 weken geleden

Pro-actieve sales professional met technische affiniteit Ben jij een zelfstandige accountmanager die zich thuis voelt in de wereld van installatiebedrijven, adviseurs en eindgebruikers? Biddle onderde...

Accountmanager
Arnhem
Geplaatst 1 maand geleden

Heb je technische affiniteit en weet je als sales professional de toegevoegde waarde van Marechal Electric te verkopen? Marechal Electric Group is al meer dan 70 jaar leider in het ontwerpen, ontwikke...

Accountmanager
Rotterdam, Utrecht
Geplaatst 10 maanden geleden

Pro-actieve sales professional Spreek jij de taal van installatiebedrijven en beschik je over een hunters-mentaliteit met duurzame mindset? SMA Solar Technology AG is producent en marktleider op het g...

Accountmanager
Zwolle
Geplaatst 11 maanden geleden

Bij Weheat zijn we toegewijd aan de ontwikkeling van innovatieve en betaalbare warmtepompen, met onze eerste trots: de Blackbird. Ons doel is om de energietransitie eenvoudig en betaalbaar te maken ...

Accountmanager
Utrecht
Geplaatst 12 maanden geleden

Ben jij commercieel gedreven en beschik je over een netwerk in de gezondheidszorg? Weet jij als geen ander een salesstrategie op te stellen en deze te vertalen naar concrete resultaten? Kun jij zorgin...

Vragen over het functieprofiel van een accountmanager ?

Heb jij vragen over het opstellen van een functieprofiel voor een accountmanager of ben je op zoek naar de juiste sales professional?

Neem dan contact met ons op of lees onder meer over het functieprofiel van een commerciële professional.

Interim Sales Opdracht Eindhoven

Wat zet je in de onderdelen van het functieprofiel accountmanager

Doel van de functie

Omschrijf hier het primaire doel van de functie. Accountmanagers zijn er op alle niveaus dus voor het aantrekken van de juiste mensen is het van belang dit helder te omschrijven.

Een voorbeeld kan zijn: de accountmanager heeft als primair doel om de klanten van bedrijf x bekend te maken met de producten. Hierdoor zal de accountmanager voor bepaald percentage bijdrage aan de omzet. Eventueel kan het doel nog SMART gemaakt worden zodat er beter gemeten kan worden.

Welke resultaten worden er verwacht

In dit onderdeel wordt zeer concreet ingegaan op de resultaten die een accountmanager moet behalen. Wanneer dit specifiek wordt omschreven is het voor de sales manager makkelijker om op te sturen, maar ook de accountmanager weet precies wat er van hem verwacht wordt. Uiteindelijk zijn resultaten in sales het belangrijkste. De resultaten hangen natuurlijk van functie af, maar een voorbeeld kan zijn.

De accountmanager is verantwoordelijk voor de verkoopresultaten in het gebied geheel Nederland. De accountmanager zorgt ervoor dat het gestelde budget jaarlijks wordt behaald.

Hiermee houd je het algemeen per jaar. Je kan dit verder specificeren door te verwijzen naar het target van het betreffende jaar.

Welke taken behoren tot deze functie

Omschrijf in dit gedeelte de taken. Een tip: Beschrijf altijd dat dit takenpakket niet volledig is en dat andere taken opgedragen door de werkgever ook in het takenpakket van de accountmanager kunnen horen.

Bij het omschrijven van specifieke taken kunnen we denken aan.

Bezoeken van klanten, maken van afspraken door middel van acquisitie, up to date houden van CRM Systeem, aantal bezoeken van klanten, rapporteren over verkoopcijfers etc.

Competenties van een accountmanager

Uiteraard wil je het schaap met de 5 poten binnenhalen wanneer je aan het werven bent voor een accountmanager. Wij zeggen altijd houd het wel realistisch. Ga uit van maximaal 8 competenties.

Hierbij zal voor een accountmanager vaak de volgende competenties gelden: Zelfstandig, Resultaatgericht, Ondernemend, Netwerker, Luisteren, Analytische vaardigheden, Stijlflexibiliteit, Initiatief nemen, Overtuigingskracht, Onderhandelen, Mondelinge communicatie, Klantgerichtheid, Marktgerichtheid en Omgevingsbewustzijn.  Dit is geen uitputtende lijst, maar kan wel helpen bij het bepalen van de competenties.

Vraag in een sollicitatiegesprek ook altijd naar voorbeelden van deze competenties.

Harde eisen van een accountmanager

Bedenk hierbij welke harde meetbare eisen er zijn. Deze vind je vaak terug op een CV. Te denken valt aan opleiding, talen, rijbewijs, ervaring, trainingen etc. Let wel op de zwaarte van een functie. Een HBO-er hoeft niet altijd beter te presteren als deze capaciteiten voor deze sales functie niet van toepassingen zijn.

Let altijd goed op je klantenkring, Branche en product dat je verkoopt. Ook zal het werven van commercieel technische mensen weer andere eisen met zich meebrengen. Richt op de juiste doelgroep, zo wordt de kans van het succesvol invullen van de vacature groter en heb je meer kans van slagen op een langer dienstverband.

Plek binnen de organisatie

Niets is zo vervelend als je niet weet aan wie je rapporteert. Maak duidelijk aan wie de accountmanager verantwoording moet afleggen en wie degene is die hem aanstuurt. Zo voorkom je overlappingen in aansturen van mensen.

Stuurt de accountmanager de binnendienst aan? Maak dit dan ook duidelijk, zo weet iedereen waar hij aan toe is.

Vragen over het opstellen van een functieprofiel of het werven van een accountmanager?

Het opstellen van een functieprofiel is belangrijk voor het sales recruitment proces, maar ook om mensen voor langere tijd te binden aan de organisatie.

Heb je nog vragen? Wij horen ze graag.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact CRS Consultants sales recruitment