De werkzaamheden van een accountmanager
Een accountmanager werkt zelfstandig en is vooral bezig met het onderhouden van relaties, het werven van nieuwe klanten en ontwikkelingen op de markt. Over deze ontwikkelingen en kansen op de markt zal een accountmanager huidige en potentiële accounts (klanten) informeren en adviseren. Daarnaast worden strategische- en marketingplannen opgesteld die gericht zijn op de besproken kansen en bedreigingen.
Een accountmanager is communicatief sterk, stuurt op targets en is niet bang om op mensen af te stappen en zijn netwerk te vergroten. Afspraken worden gemaakt, gesprekken worden vastgelegd en er wordt onderhandeld met de klant.
De functie als accountmanager heeft een duidelijke focus, contact met (nieuwe) klanten, binnen deze focus is een breed takenpakket aanwezig.
De taken die een accountmanager uitvoert
- Het benaderen/werven van nieuwe, potentiële klanten.
- Het onderhouden van klantcontact met bestaande klanten.
- Onderzoeken hoe de omzet verhoogt kan worden, marktpotentieel inzichtelijk maken en targets opstellen naar aanleiding van dit onderzoek. Het opstellen van een strategisch accountplan kan hier een logisch vervolg op zijn.
- De kennis over de te verkopen producten of diensten worden verworven en op peil gehouden.
- Het bijhouden van een gedegen administratie met gemaakte offertes, facturatie, gelegde contacten en rapportages.
- De nazorg en communicatie richting huidige klanten onderhouden. Hieronder vallen o.a. onder: het signaleren van behoeften, het bieden van ondersteuning, het tijdig informeren over producten of diensten en hier eventueel nieuwe voorstellen voor doen. Bekijken waar kansen liggen en hoe ze benut kunnen worden.
- Het geven van presentaties of trainingen over producten of diensten. Hierbij houdt een accountmanager rekening met de eisen en wensen van de klant zonder het eigen commerciële belang uit het oog te verliezen.
- Naast het klantencontact onderhouden, ook contact onderhouden met de productspecialisten en collega’s van de buitendienst, binnendienst en marketingafdeling binnen het bedrijf.
Het gemiddelde salaris van een accountmanager
Het salaris van een accountmanager bestaat in de meeste gevallen uit een vast salaris, eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een telefoon, tablet, laptop of een auto en een deel bonusstructuur. Voor dit laatste deel zijn bepaalde doelstellingen opgenomen, zoals winst of omzet, waarbij de bonus wordt uitgekeerd bij het behalen van afgesproken targets.
Het vaste salaris ligt gemiddeld tussen de € 1.850,- en € 6.300,- per maand. Hierbij speelt opleiding en ervaring een grote rol.
Het gemiddelde jaarsalaris van een accountmanager, gebaseerd op ervaring:
Minder dan 3 jaar ervaring | € 22.200,-
Tussen de 3 en 10 jaar ervaring | € 48.000,-
Meer dan 10 jaar ervaring | € 75.600,-
Belangrijke competenties voor een accountmanager
- Communiceren - een accountmanager kan zichzelf in heldere, begrijpbare taal uitdrukken en voelt goed aan wat de ander bedoelt.
- Netwerken - goed in het opbouwen, in standhouden en benutten van zijn relatienetwerk.
- Prestatiegericht - is pro-actief, vertoont een hoge inzet en is gemotiveerd om te presteren. Neemt geen genoegen met lage of middelmatige prestaties.
- Commercieel - kansen binnen de markt op de juiste commerciële waarde inschatten en hierop denken en handelen. Goed in het inventariseren van klantenwensen en het inleven in de klant.
- Presenteren - kan plannen en ideeën op een heldere wijze presenteren en effectief gebruik maken van hulpmiddelen. Heeft geen problemen met spreken in het openbaar.
- Creativiteit - vindingrijk in het bedenken van oplossingen, nieuwe invalshoeken, maar ook bij het geven van presentaties en trainingen.
- Stressbestendig - blijft effectief presenteren bij tegenslagen, teleurstelling of tijdsdruk. Blijft klam en reageert in het belang van de zaak.
Hoe stel je een functieprofiel van een accountmanager op
De functie van accountmanager kent vele mogelijkheden tot invulling. Door het juist omschrijven van de functie zorg je ervoor dat de juiste kandidaten reageren op een vacature. Let op! Een functieomschrijving is wat anders dan een vacaturetekst. De functieomschrijving geeft de inhoud van de functie weer en kan gebruikt worden voor het opstellen van een vacature, maar is niet de vacaturetekst. Het functieprofiel wordt ook gebruikt door HR om doelen op te stellen en tijdens functioneringsgesprekken om de taken te bespreken. Onderaan geven wij het functieprofiel van een accountmanager weer.
Ben je bezig met de werving en selectie van een accountmanager? Dan is het handig om een goed functieprofiel op te stellen.
Onderdelen functieprofiel accountmanager
- Wat is het doel van de functie;
- Welke resultaten worden er verwacht;
- Welke taken behoren tot deze functie;
- Wat zijn de benodigde competenties;
- Harde eisen qua opleiding en achtergrond;
- Welke plek binnen de organisatie valt de functie.
Lees meer over het opstellen van een functieprofiel voor een accountmanager.
De juiste accountmanager werven
Een nieuwe accountmanager werven, hoe kun je dit het beste doen? Je krijgt van ons een stappenplan dat helpt bij het vinden van de juiste accountmanager.
- Stel een functieprofiel op - om je zoektocht naar de juiste accountmanager succesvol te maken, stel je als eerst een functieprofiel op. In dit functieprofiel omschrijf je o.a. het doel van de functie, welke resultaten er worden verwacht en welke taken er tot de functie behoren. Lees hier alle informatie over het opstellen van een functieprofiel.
- Schrijf de personeelsadvertentie - houd bij het schrijven van de advertentie o.a. rekening met het opgestelde functieprofiel. Maak een interessante functieomschrijving, noteer de opleidingsvereisten en zet de arbeidsvoorwaarden en beloning in de advertentie. Presenteer daarnaast jouw bedrijf, maak het interessant en houd het realistisch.
- Verspreid je vacature binnen je netwerk - vergeet je netwerk niet bij de zoektocht naar de juiste accountmanager. Verspreid dan ook eerst de vacature binnen je netwerk en binnen je huidige personeel. Wie weet hebben zij de geschikte kandidaat al in hun netwerk.
- Bepaal op welke manier je de vacature gaat publiceren - heb je via jouw netwerk geen geschikte kandidaat gevonden? Bepaal dan op welke manier je de vacature gaat publiceren. Denk hierbij aan de doelgroep en het budget wat beschikbaar is om de vacature te promoten.
- Communiceer duidelijk - niet alleen binnen de vacature is het belangrijk om duidelijk te communiceren, geef ook duidelijk aan welk maximum termijn is wanneer de sollicitaties binnen moeten zijn.
Hulp nodig bij het werven van de juiste accountmanager?
Ben je op zoek naar gespecialiseerd personeel en is het nog niet gelukt om de juiste accountmanager voor jouw organisatie te selecteren? Besteed het werving- en selectieproces (deels) uit en vind de juiste sales professional voor jouw bedrijf.
Accountmanager vacatures
Bijgaand tref je een overzicht van onze actuele accountmanager vacatures. Aangezien een aantal opdrachten vertrouwelijk zijn, staat niet het gehele aanbod online. Ben je een sales professional en op zoek naar een passende uitdaging dan ontvangen wij graag jouw CV en wensen op werkgebied. We zullen dan contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken.
Vragen over het functieprofiel van een accountmanager ?
Heb jij vragen over het opstellen van een functieprofiel voor een accountmanager of ben je op zoek naar de juiste sales professional?
Neem dan contact met ons op of lees onder meer over het functieprofiel van een commerciële professional.
Wat zet je in de onderdelen van het functieprofiel accountmanager
Vragen over het opstellen van een functieprofiel of het werven van een accountmanager?
Het opstellen van een functieprofiel is belangrijk voor het sales recruitment proces, maar ook om mensen voor langere tijd te binden aan de organisatie.
Heb je nog vragen? Wij horen ze graag.