Accountmanager

Over de functie, het functieprofiel en het werven van een accountmanager

Het complete overzicht van de functie van account manager

Ben je op zoek naar alle informatie over de functie van Account Manager. Als specialist in werving en selectie van account managers hebben wij alle informatie over deze veelzijdige rol op een rij gezet. We nemen je mee in de werkzaamheden, competenties en salaris. Daarnaast geven we ook advies over het opstellen van een functieprofiel die je kan gebruiken voor het aannemen van mensen voor je eigen organisatie.

Vragen over de rol van een accountmanager

Een accountmanager werkt zelfstandig en is vooral bezig met het onderhouden van relaties, het werven van nieuwe klanten en ontwikkelingen op de markt. Over deze ontwikkelingen en kansen op de markt zal een accountmanager huidige en potentiële accounts (klanten) informeren en adviseren. Daarnaast worden strategische- en marketingplannen opgesteld die gericht zijn op de besproken kansen en bedreigingen.

Een accountmanager is communicatief sterk, stuurt op targets en is niet bang om op mensen af te stappen en zijn netwerk te vergroten. Afspraken worden gemaakt, gesprekken worden vastgelegd en er wordt onderhandeld met de klant.

De functie als accountmanager heeft een duidelijke focus, contact met (nieuwe) klanten, binnen deze focus is een breed takenpakket aanwezig.

Vragen over de functie van een accountmanager ?

Heb jij vragen over het opstellen van een functieprofiel voor een accountmanager of ben je op zoek naar de juiste sales professional?

Neem dan contact met ons op of lees onder meer over het functieprofiel van een commerciële professional.

Interim Sales Opdracht Eindhoven

Wat zet je in de onderdelen van het functieprofiel accountmanager

Doel van de functie

Omschrijf hier het primaire doel van de functie. Accountmanagers zijn er op alle niveaus dus voor het aantrekken van de juiste mensen is het van belang dit helder te omschrijven.

Een voorbeeld kan zijn: de accountmanager heeft als primair doel om de klanten van bedrijf x bekend te maken met de producten. Hierdoor zal de accountmanager voor bepaald percentage bijdrage aan de omzet. Eventueel kan het doel nog SMART gemaakt worden zodat er beter gemeten kan worden.

Welke resultaten worden er verwacht

In dit onderdeel wordt zeer concreet ingegaan op de resultaten die een accountmanager moet behalen. Wanneer dit specifiek wordt omschreven is het voor de sales manager makkelijker om op te sturen, maar ook de accountmanager weet precies wat er van hem verwacht wordt. Uiteindelijk zijn resultaten in sales het belangrijkste. De resultaten hangen natuurlijk van functie af, maar een voorbeeld kan zijn.

De accountmanager is verantwoordelijk voor de verkoopresultaten in het gebied geheel Nederland. De accountmanager zorgt ervoor dat het gestelde budget jaarlijks wordt behaald.

Hiermee houd je het algemeen per jaar. Je kan dit verder specificeren door te verwijzen naar het target van het betreffende jaar.

Welke taken behoren tot deze functie

Omschrijf in dit gedeelte de taken. Een tip: Beschrijf altijd dat dit takenpakket niet volledig is en dat andere taken opgedragen door de werkgever ook in het takenpakket van de accountmanager kunnen horen.

Bij het omschrijven van specifieke taken kunnen we denken aan.

Bezoeken van klanten, maken van afspraken door middel van acquisitie, up to date houden van CRM Systeem, aantal bezoeken van klanten, rapporteren over verkoopcijfers etc.

Competenties van een accountmanager

Uiteraard wil je het schaap met de 5 poten binnenhalen wanneer je aan het werven bent voor een accountmanager. Wij zeggen altijd houd het wel realistisch. Ga uit van maximaal 8 competenties.

Hierbij zal voor een accountmanager vaak de volgende competenties gelden: Zelfstandig, Resultaatgericht, Ondernemend, Netwerker, Luisteren, Analytische vaardigheden, Stijlflexibiliteit, Initiatief nemen, Overtuigingskracht, Onderhandelen, Mondelinge communicatie, Klantgerichtheid, Marktgerichtheid en Omgevingsbewustzijn.  Dit is geen uitputtende lijst, maar kan wel helpen bij het bepalen van de competenties.

Vraag in een sollicitatiegesprek ook altijd naar voorbeelden van deze competenties.

Harde eisen van een accountmanager

Bedenk hierbij welke harde meetbare eisen er zijn. Deze vind je vaak terug op een CV. Te denken valt aan opleiding, talen, rijbewijs, ervaring, trainingen etc. Let wel op de zwaarte van een functie. Een HBO-er hoeft niet altijd beter te presteren als deze capaciteiten voor deze sales functie niet van toepassingen zijn.

Let altijd goed op je klantenkring, Branche en product dat je verkoopt. Ook zal het werven van commercieel technische mensen weer andere eisen met zich meebrengen. Richt op de juiste doelgroep, zo wordt de kans van het succesvol invullen van de vacature groter en heb je meer kans van slagen op een langer dienstverband.

Plek binnen de organisatie

Niets is zo vervelend als je niet weet aan wie je rapporteert. Maak duidelijk aan wie de accountmanager verantwoording moet afleggen en wie degene is die hem aanstuurt. Zo voorkom je overlappingen in aansturen van mensen.

Stuurt de accountmanager de binnendienst aan? Maak dit dan ook duidelijk, zo weet iedereen waar hij aan toe is.

Vragen over het opstellen van een functieprofiel of het werven van een accountmanager?

Het opstellen van een functieprofiel is belangrijk voor het sales recruitment proces, maar ook om mensen voor langere tijd te binden aan de organisatie.

Heb je nog vragen? Wij horen ze graag.

"(Vereist)" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact CRS Consultants sales recruitment