Vinden van sales talent
De markt voor het aantrekken van sales professionals is de laatste tijd steeds uitdagender geworden.
Overal zijn potentiële nieuwe sales medewerkers te vinden. Maar hoe vindt u nu het echte salestalent dat uw bedrijf beter kan maken? Verkopers recruiten is echt een vak. Een goede sales professional kan bij veel verschillende bedrijven aan de slag en heeft op dit moment al een baan. De juiste kandidaten werven via een vacature zal dus lastig gaan, goede sales mensen zijn namelijk niet op zoek.
Hoeveel heeft u inmiddels al uitgegeven aan vacaturesites of jobboards? Hoeveel tijd bent u inmiddels al kwijt met het bestuderen van CV’s en het afwijzen van niet passende kandidaten?
Tip: benader zelf passende sales kandidaten
Besteed uw tijd van CV en jobboards eens aan het zelf benaderen van kandidaten. Onze ervaring is dat er genoeg latent zoekende sales professionals zijn, maar u moet ze zelf benaderen. Het succes wat wij voor onze opdrachtgevers realiseren doen wij door middel van headhunten. Maar hoe gaat dat in zijn werk?
Stel een profiel op waarbij u verder kijkt dan de concurrenten. Wie zijn gelieerd aan de branche of zitten aan de andere kant van de tafel? Welke industrieën zijn aanverwant? Waarschijnlijk komt u al op heel wat ideeën. Uiteraard kunt u zoeken via google, maar ook Linkedin of Facebook zijn mogelijkheden om te connecten met potentiële kandidaten. Heeft u meer haast? Maak dan gebruik van speciale software om passende profielen rechtstreeks te benaderen.
Vind, bind en ontwikkel sales professionals
Via een vacature reageert er iemand maar deze persoon sluit net niet aan op het functie profiel. Klopt zijn persoonlijkheid wel en past deze sales professional binnen het bedrijf? Wel eens gedacht om iemand te ontwikkelen? Vaak kijken we waarom iemand niet past, maar heel veel competenties zijn makkelijk te ontwikkelen. Investeer een aantal dagen in sales coaching en iemand functioneert perfect binnen het functieprofiel. Het voordeel van actief ontwikkelen van sales medewerkers is dat deze zich meer betrokken voelen bij de organisatie. Zo bind je mensen voor langere tijd. Ons advies is daarom ook altijd te kijken naar welke sales professionals je graag binnenhoudt. Deze zijn niet alleen te binden met een mooi pakket aan arbeidsvoorwaarden, maar willen zich ook ontwikkelen. Sales Assessments zijn een prima tool om mensen te selecteren, maar ook te ontwikkelen en dus te binden aan je organisatie.
Zo voorkom je dat je steeds weer nieuwe sales professionals moet aantrekken. De kosten van een nieuw werving en selectie traject, in combinatie met een inwerkperiode wegen nooit op tegen de investering om mensen te binden.
Verbeteren van uw sales recruitment proces
Voor een sales kandidaat is het belangrijk om te zien hoe een bedrijf is. Wat is het merk, en heeft hij dezelfde normen en waarden? Als uw bedrijf staat voor samenwerking, laat dit dan ook zien door middel van voorbeelden. Zo kunt u actief zijn op social media en hierin de persoonlijkheid van uw bedrijf naar voren laten komen. Daarbij kunt u ook gebruik maken van foto’s of blogs.
Maak het persoonlijk
Natuurlijk moet u netjes zijn. Maar een enorm formeel stukje of functieprofiel waarin u vraagt naar een geschikte kandidaat, zal niet heel aantrekkelijk zijn. In plaats hiervan kunt u het persoonlijker maken en bijvoorbeeld gebruik maken van voorbeelden uit het dagelijks leven. Hierdoor zullen sales medewerkers zich sneller aangetrokken voelen tot uw bedrijf.
Constant zoeken naar talent
Het heeft geen zin om pas te beginnen met het zoeken naar sales talent op het moment dat u het nodig hebt. In plaats daarvan moet u de hele tijd al bezig zijn met het aantrekken van sales talent en connecties maken. Zo bent u geen onbekende meer als er een functie in uw bedrijf vrijkomt. Door een constante factor te zijn, zal u ook sneller een naam krijgen dan als u maar op bepaalde momenten actief bent op bijvoorbeeld social media.
Actieve sales manager werft zelf kandidaten
Heeft u een sales manager in uw organisatie? Een goede sales manager is altijd bezig met sales recruitment en wellicht kan hij recruiten of ondersteunend werken aan HR. Hij houdt zijn ogen open voor potentiële sales talenten die zijn team kunnen versterken. Dit is ook enorm fijn voor het moment waarop er echt iemand nodig is. Doordat een goede sales manager altijd bezig is met recruiten, komt hij ook met veel sales talent in contact. Het kan zijn dat er op dat moment geen functie openstaat in een bedrijf, maar dat er drie maanden later een functie open komt. Op dit moment kan de sales manager meteen het talent contacten. De sales manager zou het talent bijvoorbeeld kunnen vinden via Linkedin, maar ook via sales meetings. Heeft uw sales manager geen tijd voor werving, of beschikt u niet over software om kandidaten rechtstreeks te benaderen? Dan kunt u het werven van sales personeel beter uitbesteden.
Vragen over het aantrekken van sales professionals?
Sales is onze passie en wij luisteren graag naar uw vragen. Waar kunnen we u bij helpen? Neem contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek.
Sparren over commerciele groei?
Plan een vrijblijvende teams call